utorok 18. augusta 2015

Prečo potrebujeme obedovú prestávku?

    Mnohí, najmä zaneprázdnení ľudia vôbec neraňajkujú. Ak sa ich spýtate, prečo tak nerobia, vyhovárajú sa na ranný zhon v domácnosti, starostlivosť o deti, svoj zovňajšok a všeličo iné. Na rannú kávu, niekedy aj s cigaretkou si však v práci čas nájdu. Rannú pauzu v práci potom chcú dobehnúť cez obed tým, že jednoducho neobedujú. Vraj nestíhajú. Keď sa však okolo štvrtej - piatej vrátia domov, sú takí hladní, že by boli schopní vyjesť celú chladničku.

   Takáto životospráva ich však môže priviesť paradoxne nielen k obezite, ale i k iným chorobám, ktoré s ňou idú ruka v ruke. A takými sú napr. vysoký krvný tlak, srdcový infarkt alebo mozgová mŕtvica. Ak už naozaj nestíhate raňajkovať, čo však je pri dobrej organizácií chodu domácnosti iba výhovorka (viem o čom hovorím - sám mám dve malé deti a zamestnanú manželku), potom by ste si mali dať záležať aspoň na obedovej prestávke, ktorú by ste však nemali vyplniť "klábosením" s kolegami pri popíjaní kávičky a fajčení, ale skutočnou pauzou, s dobrým obedom, najlepšie s príjemnými spolupracovníkmi. Počas tých tridsiatich minút, na ktoré máte zákonný nárok, by si mali oddýchnúť nielen vaše najviac namáhané zmysly, ale i chrbtica a mozog.
   Z obedovej prestávky by ste si mali urobiť "najpríjemnejšiu časť pracovného dňa". Takto obed v nemocničnej jedálni nazýval môj kolega, zhodou okolností tiež gastroenterológ, s ktorým sme kedysi spolu drali chodby novozámockej nemocnice. A mal pravdu. Z obeda sme si skutočne urobili rituál. Samozrejme, pri urgentných prípadoch išiel aj obed bokom, ale ak bol čas, obedovú prestávku sme si vedeli vychutnať. Do nej sa zmestil ešte aj čas na dobrú kávu, ktorú som pred obedom nikdy nepíjaval jednak preto, že bolo vždy toľko roboty, že som nemal čas ani dýchať, ale aj preto, že v stravovaní dodržiavam určité zásady. A to nielen preto, že nechcem "vodu kázať a víno piť", ale jednoducho preto, že to považujem za zdravé.
   Tu sú niektoré moje pravidlá životosprávy:
1. Bez raňajok z domu ani na krok
2. K raňajkám aspoň pollitra nápoja (mlieko, kakao, biela káva, čaj...)
3. Raňajky musia byť najneskôr do 7:30 h. cez víkend do 9:30 h.
4. Nalačno žiadnu kávu, alkohol (výnimkou je aperitív, bohato stačí aj polovičná dávka) alebo zákusky
5. Žiaden obed bez polievky
6. Obed, pokiaľ možno najneskôr do 14:00 h.
7. Po obede dobrá káva, prípadne s kúskom sladkosti neuškodí
8. Večera, pokiaľ možno najneskôr do 18:00 h.
9. V intervaloch medzi hlavnými jedlami veľa tekutín
    (najlepšia je nízkomineralizovaná pramenitá voda)
10.Nejesť minimálne tri hodiny pred spaním.
 
   Ak ste naozaj veľmi zaneprázdnení a po obede Vás čaká dôležité rokovanie alebo stretnutie, na ktorom nechcete mať tráviace ťažkosti, mali by ste sa v ten deň vyhýbať ťažkým jedlám. Ktoré sú to, to by ste si mali individuálne otestovať, najlepšie v čase voľna, či cez víkend. Ani v takomto prípade by vám však na obed nemala chýbať teplá polievka. Po nej by mohla (pokiaľ vám nespôsobuje ťažkosti) nasledovať ryba, cestoviny alebo zelenina bez strukovín. Pozor však na prílohy! V žiadnom prípade by medzi nimi v takomto prípade nemala byť tatárska omáčka. Tú si môžete dopriať inokedy, keď budete mať kľudnejší deň. Tiež by ste sa podľa individuálnej znášanlivosti mali v tento deň na obed vyhýbať kysnutému cestu a pikantným jedlám.

POZRI:
Prečo by sme na obed nemali vynechať polievku?

(písané pre blog.sme.sk v roku 2006)