streda 12. augusta 2015

Maďarská pop - scéna rokov 1974 – 1989 (časť II. – osemdesiate roky)

    Kým v okolitých krajinách zúril pravý nefalšovaný socializmus, začiatkom 80-tych rokov sa už v Maďarsku dalo cítiť isté zmeny, smerujúce k uvoľneniu železnej opony. Drobní podnikatelia mohli legálne podnikať, otvorili sa maďarsko-rakúske hranice, čo bolo v tom čase čosi neslýchané. Pozitívne zmeny sa prejavili aj na maďarskej pop-scéne, ktorá zachytila svetový trend.
   Disco vlna v tom najlepšom svetle zasiahla aj maďarskú pop-scénu tých čias. Skupiny a interpreti, ktorí sa venovali tomuto vtedy populárnemu štýlu hudby, sa rodili aj v Maďarsku ako huby po daždi. Začiatok 80-tych rokov zastihol skupinu Neoton Familia v najväčšom rozkvete. Včas naskočila na vlak disco štýlu a razom sa stala najpredávanejším zahraničným hudobným artiklom všetkých čias v Maďarsku. Mimoriadne úspešné boli pre ňu roky 1985-86, kedy spolu so svojimi sólistami vydala sedem albumov.
   Do oblasti tzv. stredného prúdu sa zaradili interpreti, známi zo 70-tych rokov ako Koncz Zsuzsa, Katona Klári, či Kovács Kati, sa tiež začali sporadicky venovať tomuto štýlu hudby. K skupinám, ktoré v tom čase svojou produkciou vynikli, patrili napr. Hungária (neskôr premenovaná na Modern Hugária), ktorá bola predstaviteľkou typického maďarského rock´n rollu 80-tych rokov.
   V textoch piesní niektorých skupín bolo tiež cítiť určité uvoľnenie atmosféry. Skupina KFT a jej hit Afrika, sú toho dôkazom. Skladba má takú melodiku a rytmiku i text, že musí chytiť za srdce každého milovníka tohto hudobného štýlu.
   V oblasti tvrdého rocku boli 80-te roky v Maďarsku poznamenané zlými i dobrými správami. Niektoré skupiny, ktoré vznikli v 70-tych rokoch, dosiahli v 80-tych rokoch vrchol svojej kariéry (Apostol, Locomotiv GT, V´Moto-Rock a iné). Skupinu Omega tu nespomínam, pretože tej bude venovaná tretia časť tohto seriálu.
   Jednou z tých horších správ bola tá, že začiatok 80-tych rokov sa stal, ako píše Képes rock enciklopédia "začiatkom konca skupiny Piramis". Túto skupinu preslávili najmä hity jej sólistu (Révész Sándor), ktorý v roku 1981, po vydaní piateho albumu Piramis, ohlásil odchod zo skupiny. Révészove vysoké vokály, aké predviedol napr. v skladbe A becsület (Úcta), boli pre túto skupinu také typické, že ich po jeho odchode už nedokázal nikto ďalší napodobniť.
   Typickým predstaviteľom tzv. maďarského rem-rocku bola skupina Karthago. So skladbou Rekviem, ktorú napísali pri príležitosti tragickej smrti jedného zo svojich fanúšikov, dokonca vyhrali rakúsky pop-festival a skladba sa v roku 1983 vyšplhala až na vrchol rakúskej hitparády.
   Najväčším hitom formácie Varga Miklós Band, ktorý sa stal známym vďaka účasti skupiny na moskovskom hudobnom festivale v roku 1985, bola skladba s názvom Európa. Áno, je to presne tá skladba, s ktorou naši "vládni experti" chceli preraziť v predvstupovej kampani do EÚ. Pieseň sa dokonca so slovenským textom mala stať hitom tejto kampane. Amaterizmus členov prípravného tímu pre vstup SR do EÚ takmer vyvrcholil medzinárodným škandálom. Akosi sa "pozabudlo" na povolenie od autora pôvodnej skladby, na jej interpretáciu v slovenskom jazyku. Za socializmu bolo bežnou praxou, že skladby zahraničných interpretov okamžite preberali do svojho repertoáru aj naši speváci alebo skupiny. Nuž ktovie, ako by to bolo dopadlo, keby podpredsedom slovenskej vlády pre európsku integráciu nebol Pál Csáky, ktorý sa údajne o tejto chybe svojho tímu dozvedel, až keď Slovensku žalobou pohrozil sám pôvodný autor piesne Varga Miklós.
   Osemdesiate roky boli na maďarskej pop-scéne poznamenané častým preskupovaním členov skupín, ich zánikom, či vznikom nových formácií s časťou pôvodných a časťou nových členov. Tak tomu bolo aj v prípade skupín Skorpió (Új Skorió), či Edda (Edda Müvek).
   Skupina Edda vznikla v roku 1980 v Miskolci. V roku 1983 mala "rozlúčkový koncert", ktorý však vyšiel na LP platni v roku 1984, aby prekryl "produktívne ticho" v skupine. Jej šéf a sólový spevák Pakati Attila, vydržal so skupinou dodnes. V lete 2005 pri tejto príležitosti vydali album s názvom "Isten a úton" (Boh na ceste) a absolvovali aj slovenské turné. Jednou zo zastávok skupiny na tomto turné boli aj Nové Zámky. Môžem povedať, že skupina za 25 rokov svojej existencie prakticky nič nestratila zo svojej razantnosti a popularity. Jej staré hity (Kör közepén állok - Stojím v strede kruhu, Gyere őrult – Poď, blázon alebo Hűtlen - Neverný) sa počúvali a zneli rovnako dobre ako titulná skladba z ich nového albumu.
   Je ešte mnoho ďalších skupín a interpretov i ľudí, ktorí tvorili maďarskú pop-scénu 80-tych rokov. Interpreti, ktorých som tu uviedol sú však vzorkou toho najlepšieho. Bez nich by maďarská popscéna 80-tych rokov asi nemala ten pravý disco-rockový zvuk, ktorý sa veľmi príjemne počúva dodnes.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Článok vznikol na základe vlastných zážitkov autora a publikácie "Képes Rock Enciklopédia A-tol Z-ig", ktorá vyšla vo vydavateľstve Zeneműkiadó Vállalat v roku 1987.